Ks. prof. Piotr Nawrot SVD z Wydziału Teologicznego UAM w rozmowie dla „America the Jesuit Review”
Wiadomość, opublikowana 06-02-2020

W „America the Jesuit Review” przy współpracy z ks. Piotrem Nawrotem z Wydziału Teologicznego UAM, ukazał się artykuł The Jesuit missionaries who inspired Roland Joffé’s ‘The Mission’ (Jezuiccy misjonarze, którzy zainspirowali „Misję” Rolanda Joffégo).

We współczesnym Paragwaju i Boliwii najbardziej znane są misje wśród społeczności Guarani, znane jako Republika Jezuitów, Redukcje Jezuickie, lub Utracony Rai. 

 Muzyka w misjach, komponowana przez misjonarzy i muzyków Guarani osiągnęła bardzo wysoki poziom i była traktowana jako narzędzie ewangelizacji. Projekt misji jezuickich został gwałtownie zakończony, gdy wyrzucono jezuitów z redukcji, co spowodowało upadek misji. 

Zainspirowany badaniami dotyczącymi redukcji przez jezuitów Philip Caramana i C. J. McNaspy'ego, Warner Brothers stworzył w 1986 roku film o tym tragicznym momencie w historii katolickich misji w Ameryce Hiszpańskiej.
Film „Misja” nieoczekiwanie odtworzył elementy oryginalnego doświadczenia jezuitów i Guarani. Tak narracja przedstawiana w filmie jak i muzyka skomponowana przez Ennio Morricone, wywarły ogromny wpływ na nowe pokolenie misjonarzy, jak również na współczesności, którą The Mission opisuje. 

Choć inspirujące były kompozycje Morricone, niewiele przypominały faktyczną muzykę Guarani, która w momencie kręcenia filmu była prawie całkowicie nieznana. Misjonarz i muzykolog ks. prof. Piotr Nawrot SVD (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Teologiczny), który spędził trzy dekady życia w rdzennych społecznościach Ameryki Łacińskiej studiując swoją muzykę z czasów pierwszych ewangelizacji, wskazuje, że w momencie powstawania filmu, oryginalna muzyka z redukcji jezuickich uważana była za zaginioną, nawet przez znanych muzykologów i historyków misji z grona jezuitów, jak T. Frank Kennedy i wielu innych. 

Ale wyjaśnił dalej: „Nigdy nie została owa muzyka [stracona] dla Indian.” Wręcz przeciwnie, cenili te dokumenty jako święte teksty swoich wspólnot. „To było jak Arka dla Żydów; bez względu na to, gdzie się przemieszczali, zabrali tę świętą muzykę gdziekolwiek szli. Dla nich ta muzyka to nie tylko dźwięk i harmonia - to historia ich świętego zbawienia”.

Zapraszamy do lektury artykułu: 

Informację wprowadził/a: Agnieszka Chabir

© Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ul. Wieniawskiego 1, 61-712 Poznań | tel. centrala +48 (61) 829 40 00, NIP: 777-00-06-350, REGON: 000001293

Ten serwis używa plików "cookie" zgodnie z Polityką Cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.